test

Trygghetsalarm

Trygghetsalarm øker trygghet og mestring slik at du kan bo i eget hjem over tid. Tjenesten omfatter oppkobling av alarm, montering av elektronisk dørlås og opplæring i bruk av teknologien.

Om trygghetsalarm

Din trygghetsalarmen vil være knyttet til hjemmesykepleien. Ved utløst alarm vil du bli kontaktet av tjenesten og det blir vurdert hva slags hjelp du har behov for. 

Kriterier/vilkår
  • Du må bo i Gjerdrum kommuen.
  • Eldre, funksjonshemmede og andre som er spesielt utsatt for å komme i akutte situasjoner og som har redusert evne til å tilkalle hjelp på andre måter er aktuelle målgrupper.
  • Tildeling av velferdsteknologi vurderes med utgangspunkt i kartlegging av funksjonsnivå, hvor det legges vesentlig vekt på evne til å ivareta egenomsorg. Det tas spesielt hensyn til risiko for å komme i akutte situasjoner og evne til å skaffe hjelp. Det forutsettes at du klarer å benytte teknologien.
Tildeling
  • Det er mottak og utredning som fatter vedtak om tjenesten i dialog med deg
  • Hjemmesykepleien kobler alarmen opp
  • Alarmen beholdes så lenge det er behov for den
Pris
  • Det er en månedlig leie for alarm
  • Månedlig leie løper frem til alarm er tilbakelevert til hjemmesykepleien
  • Ved tap av alarm må det betales erstatning
  • Nivå for egenbetaling fastsettes av Kommunestyret og oppdateres årlig.
  • Pris på trygghetsalarm finner du her
Lovhjemmel

Trygghetsalarm er en ikke lovpålagt tjeneste.

 

Har du spørsmål om tjenesten eller til hvordan du søker?

Mottak og utredningskontoret mottar og vurderer alle søknader om helse, mestring og omsorgstjenester.

Ønsker du å snakke med oss eller søke på helsetjenester, les mer her

Publisert: 23.11.2023 11:21:58
Sist endret: 23.11.2023 11:21

Publisert: 23.11.2023 11:21:58
Sist endret: 23.11.2023 11:21

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?