Avløp og problemer med avløp
Kommunen skal sørge for at alle som er tilknyttet kommunale avløpsledninger, får ledet bort sitt avløpsvann til renseanlegg. Avløpsvannet renses i henhold til statlige krav og
lokale mål.
Målsettinger
Kommunen har følgende målsettinger:
- Lede bort avløpsvannet på en problemfri og hygienisk betryggende måte.
- Dimensjonere, anlegge og drifte avløpsnettet med tanke på funksjonsgrad og sikkerhet mot tilbakeslag og oversvømmelser.
- Drifte og vedlikeholde renseanlegget på en slik måte at man oppnår en optimal rensing og slamkvalitet i tråd med utslippskrav og gjeldende forskrifter fra myndighetene.
Dine plikter
Som abonnent til kommunens avløpsnett har du plikt til å:
- Etterkomme krav om omlegging på private stikkledninger i forbindelse med omlegging av kommunens hovedledningsnett.
- Utbedre feil og mangler ved egne stikkledninger og gjennomføre nødvendige tiltak på eget avløpsnett, som eksempelvis separering.
- Ikke kaste avfall i toalett eller avløp.
Hvis avløpsvann flommer opp i kjeller og sluk, kan det skyldes tette rør. Kontakt rørlegger, så får du hjelp til å finne ut hvor feilen ligger.
Hvis problemet skyldes ledningene som går fra huset ditt til kommunens hovedledning, kan rørleggeren eller et septikfirma stake eller spyle dem opp.
Hvis problemet skyldes at kommunens hovedledning er tett, kan du kontakte kommunalteknisk avdeling.
Full slamavskiller?
Hvis du har slamavskiller eller minirenseanlegg, kan årsaken til problemene være at tanken er full. Les mer om tømming av slam lenger ned på siden.
Erstatning for skade
Meld alltid fra om eventuelle skader til forsikringsselskapet ditt, uansett hva årsaken til skadene er.
Husk dovett og fettvett
Ikke kast matfettet ditt i vasken eller i do. Det tetter rørene og tiltrekker seg rottene. Våtservietter og Q-tips i do er heller ikke bra. Sjekk ut dovett.no og fettvett.no for flere tips for å unngå tette rør.
Kjøkkenavfallskverner
Det er ikke tillatt å installere avfallskvern til kjøkken.
Forbudet er hjemlet i forurensningsforskriften § 15A-4.
Hva skjer med avløpsvannet
Avløpsvannet fra Gjerdrum kommune leveres til Midtre Romerike Avløpsselskap - MIRA IKS.
Fett- og oljeutskiller
Virksomheter som produserer, tilbereder eller behandler varm mat skal installere fettutskiller. Dette er fordi fett kan forårsake tette avløpsrør, noe som kan medføre stopp på avløpsnettet og skade på eiendommer - for eksempel tilbakeslag av kloakk og kjelleroversvømmelser.
Registrering av fettutskiller
Innstallering av fettutskiller ved ny virksomhet, eksisterende virksomhet og ved bruksendring av eksisterende bygninger, skal søkes om i sanitærabonnementet.
Når registrering av fettutskilleren er fullstendig, vil kommunen fatte et vedtak med påslippskrav som virksomheten plikter å følge.
Tillatelsen gis til eier av virksomheten. Eier av virksomheten er ansvarlig for at påslippskravene overholdes.
Det må også søkes om tillatelse til tiltak. Jfr. Plan- og bygningsloven, kapittel 20. Søknadsplikt § 20-1. Denne søknaden sende byggesaksavdelingen.
Tømming og kontroll
Det skal til enhver tid foreligge en gyldig tømmeavtale på fettutskilleren.
Krav til tømmehyppighet vil avhenge av fettutskillerens størrelse og mengde avløpsvann tilført. Tømmehyppigheten vil vurderes for hver enkelt virksomhet og vil fremkomme i påslippskravene.
Fettutskilleren skal åpnes og kontrolleres ved hver tømming.
Hva er en fettutskiller
En fettutskiller fungerer etter prinsippet om at fett er lettere enn vann. I utskilleren flyter fettet opp til overflaten og holdes tilbake, mens vannet renner videre ut på avløpsnettet.
For at fettutskilleren skal fungere må den tømmes og rengjøres regelmessig. Hvis ikke vil fettholdig avløpsvann slippes urenset ut på avløpsnettet.
Hvorfor stilles det krav?
Dette kan medføre stopp på avløpsnettet og skade på eiendommer, som for eksempel ved tilbakeslag av kloakk og kjelleroversvømmelser. Driftsstans kan også medføre forurensning av vassdrag og fjord. På renseanleggene skaper fett problemer i form av gjentetting i varmeveksler, pumper og rør. Dette bidrar til driftsforstyrrelser og økte vedlikeholdskostnader.
Frityrfett
Vær oppmerksom på at det ikke er tillatt å tømme frityrfett direkte i avløpet eller i fettutskilleren. Dette fordi frityrfett stivner mye hurtigere enn annet fett. Frityrfett skal samles opp i beholdere, og leveres til godkjent mottak.
Fettvett
Sjekk ut fettvett.no for flere tips for å unngå tette rør.
Virksomheter som har oljeholdig avløpsvann og som er listet under, skal søke kommunen om utslippstillatelse i henhold til forurensingsforskriften, se kap. 15.
Slike virksomheter er:
- bensinstasjoner,
- vaskehaller for kjøretøy,
- motorverksteder,
- bussterminaler,
- verksteder og klargjøringssentraler for kjøretøy, anleggsmaskiner og skinnegående materiell
- anlegg for understellsbehandling som enten har vaskeplass, smørehall, servicehall eller lignende.
Søknad om påslippstillatelse
Registrering av oljeutskiller må du søke om i sanitærabonnementet.
Det er også viktig at du setter deg inn i Veiledning for oljeutskilleranlegg (NORVAR-rapport 156-2007) (pdf)
Påslippstillatelse
Er du næringsdrivende og har utslipp av annet enn normalt avløp? Da må du søke Gjerdrum kommune om tillatelse til påslipp. Ta kontakt med virksomhet tekniske tjenester for veiledning.
Private avløpsanlegg
Eier du en eiendom som har privat avløpsanlegg? Da kan du få pålegg om å koble deg til offentlige avløpsledninger eller bygge/oppgradere renseanlegg. Her er mer om hva du skal gjøre når du får et pålegg, og hvorfor det kan lønne seg å samarbeide med naboen.
Kommunen har tilsyn med alle eiendommer med privat avløpsanlegg, og vil sende ut varsel om hvilke tiltak som må gjøres for eiendommer som ikke tilfredsstiller dagens krav.
Tilkobling til offentlige avløpsledninger
En stor fordel ved en slik tilkobling, er at du slipper drift og vedlikehold av eget renseanlegg.
Løsninger for tilkobling
- Tilkobling av privat stikkledning til eksisterende kommunal avløpsledning.
- Tilkobling av privat stikkledning til annen eksisterende privat stikkledning.
- Tilkobling av privat stikkledning til nye private fellesledninger eller nye kommunale hovedledninger.
Slik gjør du for å koble deg til
Kontakt fagkyndig rørlegger/entreprenør. I tillegg til å stå for arbeidene, vil de kunne stå for nødvendige søknader om tillatelse hos kommunen.
For tilkobling til kommunal avløpsledning, kreves søknad om tillatelse etter plan- og bygningsloven § 20-1
Oppgradering eller bygging av renseanlegg
Noen eiendommer vil få beskjed om å oppgradere eller bygge nytt renseanlegg.
Hvilken løsning som passer best for din eiendom, avhenger av bruksområde og lokale grunnforhold. Se mer om ulike renseløsninger på avlop.no. Kostnader for etablering og drift av anleggene varierer.
Valg av avløpsløsning skal gjøres i samråd med fagkyndig foretak.
Før du kan etablere nytt eller oppgradere privat avløpsanlegg må det leveres
- Søknad om utslippstillatelse etter forurensningsforskriften kapittel 12
- Søknad om tillatelse etter plan- og bygningsloven § 20-1
For behandling av søknad betales saksbehandlingsgebyr.
Samarbeid med naboen kan lønne seg
I noen tilfeller kan du spare penger på å gå sammen med naboer om et felles renseanlegg. Det kan også gi bedre renseresultater, da dere får større mulighet for å plassere renseanlegget der det egner seg best.
Du kan også gå sammen med naboer om å bygge felles avløpsledning for å koble dere til offentlig ledning. Dette kan ofte bli billigere enn at hver enkelt eiendom oppgraderer renseanlegget sitt.
Drift, vedlikehold og kontroll av privat avløpsanlegg
For anleggstyper hvor det er krav om drifts- og vedlikeholdsavtale, skal årsrapport sendes kommunen innen 1. februar hvert år. Det er firmaet/anleggsleverandøren du har avtale med, som står for årsrapporteringen. Krav til drift, vedlikehold og kontroll finner du i forurensningsforskriften kapittel 12 og kapittel 13 og/eller utslippstillatelse for din eiendom
Kontakt med kommunen:
Avdelingsingeniør VA Veronica Koster, tlf: 928 54 599 eller e-post: veronica.koster@gjerdrum.kommune.no.
Eier du en eiendom som har privat avløpsanlegg? Da kan du få pålegg om å koble deg til offentlige avløpsledninger eller bygge/oppgradere renseanlegg. Her er mer om hva du skal gjøre når du får et pålegg, og hvorfor det kan lønne seg å samarbeide med naboen.
Kommunen har tilsyn med alle eiendommer med privat avløpsanlegg, og vil sende ut varsel om hvilke tiltak som må gjøres for eiendommer som ikke tilfredsstiller dagens krav.
Tilkobling til offentlige avløpsledninger
En stor fordel ved en slik tilkobling, er at du slipper drift og vedlikehold av eget renseanlegg.
Løsninger for tilkobling
- Tilkobling av privat stikkledning til eksisterende kommunal avløpsledning.
- Tilkobling av privat stikkledning til annen eksisterende privat stikkledning.
- Tilkobling av privat stikkledning til nye private fellesledninger eller nye kommunale hovedledninger.
Slik gjør du for å koble deg til
Kontakt fagkyndig rørlegger/entreprenør. I tillegg til å stå for arbeidene, vil de kunne stå for nødvendige søknader om tillatelse hos kommunen.
For tilkobling til kommunal avløpsledning, kreves søknad om tillatelse etter plan- og bygningsloven § 20-1
Oppgradering eller bygging av renseanlegg
Noen eiendommer vil få beskjed om å oppgradere eller bygge nytt renseanlegg.
Hvilken løsning som passer best for din eiendom, avhenger av bruksområde og lokale grunnforhold. Se mer om ulike renseløsninger på avlop.no. Kostnader for etablering og drift av anleggene varierer.
Valg av avløpsløsning skal gjøres i samråd med fagkyndig foretak.
Før du kan etablere nytt eller oppgradere privat avløpsanlegg må det leveres
- Søknad om utslippstillatelse etter forurensningsforskriften kapittel 12
- Søknad om tillatelse etter plan- og bygningsloven § 20-1
For behandling av søknad betales saksbehandlingsgebyr.
Samarbeid med naboen kan lønne seg
I noen tilfeller kan du spare penger på å gå sammen med naboer om et felles renseanlegg. Det kan også gi bedre renseresultater, da dere får større mulighet for å plassere renseanlegget der det egner seg best.
Du kan også gå sammen med naboer om å bygge felles avløpsledning for å koble dere til offentlig ledning. Dette kan ofte bli billigere enn at hver enkelt eiendom oppgraderer renseanlegget sitt.
Drift, vedlikehold og kontroll av privat avløpsanlegg
For anleggstyper hvor det er krav om drifts- og vedlikeholdsavtale, skal årsrapport sendes kommunen innen 1. februar hvert år. Det er firmaet/anleggsleverandøren du har avtale med, som står for årsrapporteringen. Krav til drift, vedlikehold og kontroll finner du i forurensningsforskriften kapittel 12 og kapittel 13 og/eller utslippstillatelse for din eiendom
Plikt til å knytte bygning til offentlig ledning for vann og avløp
Søknad om sanitærabonnement/melding om endring
Informasjonsfolder "Plikt til å knytte bygning til offentlig ledning for vann og avløp"
Tømming av septik/slamavskiller
I Gjerdrum kommune er det tvungen slamtømming. Det vil si at alle som har private avløpssystemer må følge den ordningen kommunen administrerer for tømming av slam. Dette følger av lokal slamtømmeforskrift og lokal forskrift for private avløpsrenseanlegg.
I Gjerdrum settes det opp en tømmerute basert på en tømming per år. Tømming foregår i tidsrommet mai-oktober, rodene finner du under her:
Det blir også varslet på kommunens hjemmeside før oppstart hvert år.
Roder for slamtømming
Behov for ekstra tømming?
Dersom ditt renseanlegg trenger tømming utenom ordinær rodetømming, ringer du selv Br. Stenskjær Transport – Septik AS direkte på tlf. 629 74 000
Lokal forskrift for tømming av slamavskillere, privet, tette tanker mv. og for avfallsgebyr
Slamtømming
Årsgebyr | |
Abonnementsgebyr (Varenr.: 636) | Kr. 2340,- |
Forbruksgebyr pr. m3 (Varenr.: 634) | Kr. 700,- |
Tømming av septik for fritidsbåter og bobiler
Ta kontakt for informasjon for tømming av septik for fritidsbåter og bobiler.
Vann- og avløpsgebyrer
Vann- og avløpstjenesten finansieres av abonnentene gjennom gebyrer etter selvkostprinsippet. Gebyrene vedtas av kommunestyret årlig. Regler for vann- og avløpstjenesten er beskrevet i kommunens forskrift om vann- og avløpsgebyrer og annet sentralt og lokalt regelverk.
Kommunale vann- og kloakkgebyrer
Lov om kommunale vass- og kloakkavgifter (§1)
Alle priser er inklusiv 25 % mva.
Det vises også til gjeldende Forskrift om vann- og avløpsgebyrer i Gjerdrum kommune, vedtatt i Kommunestyret 12.12.18, Prislisten ble vedtatt i kommunestyret sammen med budsjett- og økonomiplan 09.12.20.
Klikk her for: komplett prisliste for Gjerdrum kommune gjeldende fra 01.01.2021
E.1 Gebyrtyper
- Engangsgebyr for tilknytning vann (tilknytningsgebyr)
- Engangsgebyr for tilknytning avløp (tilknytningsgebyr)
- Årsgebyr for vann, herunder abonnementsgebyr og forbruksgebyr
- Årsgebyr for avløp, herunder abonnementsgebyr og forbruksgebyr
- Tilleggsgebyr
Årsgebyret består av en fast abonnementsdel og variabel forbruksdel. Alle eiendommer skal betale årsgebyr for både vann og avløp etter målt forbruk, dvs. vannmåler. Noen få eiendommer, hvor det ikke er mulig å etablere vannmåler, skal betale etter stipulert forbruk. Tilleggsgebyr henviser på svømmebasseng der eiendommen betaler årsgebyr på bakgrunn av stipulert forbruk.
E.2 Arealberegningsmetode
I den utstrekning gebyrberegningen gjøres avhengig av byggets størrelse (stipulert forbruk), skal arealberegningen følge regler om utregning av bruksareal (BRA) i følge Norsk Standard 3940.
Bruksareal (BRA) legges til grunn ved beregning av tilknytningsgebyr.
E.3 Rammer for gebyrberegning
- Gebyrene skal ikke overstige kommunens kostnader, men kan avregnes over en 3-5 års periode. Dersom det begrunnes gjennom lokale forhold i kommunens økonomiplan kan gebyrberegningen unntaksvis avregnes over en noe lengre periode.
- Overslag over forventede kostnader (drifts- og kapitalkostnader) for de nærmeste 4 årene skal foreligge før gebyrenes størrelse fastsettes. Dette fremkommer i kommunens økonomiplan.
- Gebyrberegning baseres på Lov om kommunale vass- og kloakkavgifter av 31. mai 1974 samt nasjonale og kommunale forskrifter om vann- og avløpsgebyrer.
E.4 Abonnementsgebyr
Kommunens totale årsgebyr for vann- og avløpstjenester er en funksjon av et fastledd (abonnementsgebyr) og et variabelt ledd (forbruksgebyr). Det vektes en lavere andel på abonnementsgebyret dersom det ønskes å gi incitament til å spare vann. Abonnementsgebyret i Gjerdrum vektes i henhold til det Norsk Vann omtaler som med et middels høyt fastledd:
- Vann: Ca. 40%
- Avløp: Ca. 40%
Abonnementsgebyret differensieres etter brukerkategori:
- Abonnementsgebyr for næring betales av næringseiendommer, landbrukseiendommer og offentlige/kommunale bygg.
- Abonnementsgebyr for bolig betales av øvrige abonnenter.
Fordelingen på brukergruppe er som følger:
Brukergrupper | Kategorifaktor |
Boliger Eneboliger/leiligheter > 100 m2
|
1.0 |
Næring Kommunale bygg |
2.0 |
Alle abonnenter i én brukerkategori betaler likt abonnementsgebyr. Abonnementsgebyrene for ulike brukerkategorier fremgår av tabellen nedenfor.
E.5 Forbruksgebyr
Forbruksgebyret beregnes på grunnlag av målt eller stipulert forbruk, begge basert på nedenstående enhetspris.
Enhetspris
Enhetspris for vann |
Enhetspris for avløp |
25,84 kr/m3 |
45,15 kr/m3 |
E.6 Målt forbruk
Forbruksgebyret baseres på faktisk vannforbruk (vannmåler) og pris pr. m3. Avløpsmengde regnes lik vannmengde. Unntak fra dette må dokumenteres av abonnenten.
For både vann og avløp gjelder: Forbruksgebyr ved bruk av vannmåler: Enhetspris [kr/m3] x Målt forbruk [m3]
E.7 Stipulert forbruk
Forbruksgebyret baseres på stipulert forbruk og pris pr. m3.
Stipulert forbruk beregnes slik:
Beregnet areal BRA [m2] x (enhetspris pr. m3)
Pr m2 BRA skal derfor følgende avgifter betales:
Enhetspris for vann |
Enhetspris for avløp |
33,59 kr/m3 |
58,70 kr/m3 |
For svømmebasseng på eiendom, som ikke betaler etter målt forbruk, betales et tilleggsgebyr for vann tilsvarende årlig vannforbruk etter gjeldende m3-pris:
- på 40 m3 for bassengvolum inntil 20 m3
- på 80 m3 for bassengvolum inntil 40 m3
- på 120 m3 for bassengvolum større enn 40 m3
Basseng under 3 m3 er fritatt for gebyr. Bestemmelsene gjelder så vel fastmonterte som demonterbare bassenger.
Dersom eiendommen med svømmebasseng er tilknyttet kommunalt avløpsnett, betales like høyt tilleggsgebyr også for avløp.
E.8 Tilknytningsgebyr
Bruksareal (BRA) legges til grunn ved beregning av tilknytningsgebyr.
Tilknytningsgebyr vann:
Tilknytningsgebyr pr. m2 BRA kr 392,-
Tilknytningsgebyr avløp:
Tilknytningsgebyr pr. m2 BRA kr 440,-
E.9 Gebyr for utslippstillatelse jfr. Forurensningsforskriften, kapittel 12
Saksbehandlingsgebyr betales i form av et engangsgebyr ved behandling av søknad om utslippstillatelse, endring/omgjøring av utslippstillatelse.
For hvert anlegg:
Aktivitet |
Anlegg som ikke overstiger 15 PE |
Anlegg over 15 PE |
Søknad om utslippstillatelse* |
Kr. 9.589.- |
Kr. 22.055.- |
* I tillegg kommer gebyr for behandling etter plan- og bygningsloven, jfr. Regulativets pkt. B.2.9
Endring/omgjøring av utslippstillatelser følger samme satser som for søknad om utslippstillatelse.
E.10 Avlesningsgebyr vannmåler
Dersom avlesning av vannmåler ikke utføres til bestemt tid eller dersom data ikke innmeldes til kommunen, kan kommunen eventuelt selv velge å foreta avlesning av forbruket på abonnentens regning (avlesningsgebyr).
Avlesningsgebyr v/manglende |
500,- |
Avlesningsgebyr - kommunen selv avleser vannmåler |
1000,- |
Lover og regelverk
Lokal forskrift om utslipp av avløpsvann fra mindre avløpsanlegg
Lokal forskrift for tømming av slamavskillere, privet, tette tanker mv. og for avfallsgebyr
Kontaktinformasjon
Avdelingsingeniør VA Veronica Koster, tlf: 928 54 599 eller e-post: veronica.koster@gjerdrum.kommune.no.
Publisert: 29.09.2016 14:30:41
Sist endret: 01.03.2021 11:05