Innhold

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

hva forsøkte du å finne?

Turmuligheter

Med Romeriksåsen og marka rett utenfor stuedøra tilbyr Gjerdrum et utall av turmuligheter sommer som vinter.

Sommer

Om sommeren kan du bade ved Lysdammen, eller ta turen langs skogsbilveger eller stier gjennom skogen, til fots eller på sykkel.

Ti på topp turtips i Almenninga

Gjerdrum Jeger og Fiskerforenings har satt opp en premie til alle små og store som besøker alle de 19 fiskevannene i Almenninga. Der er det plassert ut små postkasser med kort som man kan levere inn til GJFF når man har vært på alle. Premien er en nål som beviser at du er kjent på alle markas fiskeplasser.

God tur!

Blåstien fra Kokstadvangen

Blåstien fra Kokstadvangen over Henivangen langs Buvannet opp til Prestfossen, videre nordover til Myrgruvefossen. Følg blåstien videre til Årstadvangen og videre nordover til Gjerdrumsgjermenningen. En fantastisk tur i lett terreng med mange flotte naturperler underveis. Myrgruvefossen er en naturlig rasteplass på turen. Et sted som av mange er klassifisert som den flotteste plassen i Almenninga, særlig når elva går stor på forsommeren.

Stien fra A-brua til Busterudvangen

Følg lysløypa til toppen og ta blåløypa til venstre mot Busterudvangen. Over Ringdalsveien følger du blåstien videre oppover til neste grusvei som er Busterudveien. Følg blåstien videre oppover til du er på Busterudvangen. Premien er en utsikt over "halve Romerike". Herfra har du en rekke turmuligheter.

Busterudvangen over Rundtjern til Ringdalskoja

Man går i åpen furuskog med flott utsikt over mot Skedsmo. Man passerer Skutetjerna og Rundtjern før man bikker nedover mot Ringdalen. Husk å holde til venstre på stien mot Ringdalshytta, ellers blir turen betydelig lenger da man havner på Solberg i Skedsmo.

Busterudvangen til Prekestolen

Denne stien er ikke godt merket og stiller krav til dere som tar turen. Premien er markas høyeste punkt ca. 450 meter over havet. Turen går vestover på blåløypa retning Mastutjern. I stedet for å følge stien dit, tar man av mot venstre ved kraftledningene og følger denne stien i sørvestlig retning. Til å begynne med ganske flatt, men med betydelig stigning på slutten.

Myrgruvefossen til Gruvebakken

En historisk tur gjennom kulturminner fra flere hundre år tilbake. Følg "Konstastien" gjennom et utrolig terreng, hvor man på 1700 tallet lagde en anretning for et pumpesystem som skulle holde gruvene på Gruvebakken tom for vann. En tur som får en til å tenke på en tid da ikke alt gjorde seg selv.

Rokstadbakkene til Mastutjern

Ta siste vei til venstre før Kokstadvangen. Forbi bommen går du inn i Almenningas verste eller beste motbakke avhengig av din innstilling. Den går 3 km rett oppover og premien er selvfølgelig markas beste utsikt når du endelig når toppen! Deretter følger du veien videre nok en kilometer, før du tar stien i enden av veien ned til vakre Mastutjern. Hold til høyre på stien, så kommer du til en flott rasteplass med god utsikt over vannet.

A-brua til Spikertjernshytta

Start turen langs lysløypa nordover og ta av første sti til høyre mot Ringdalsveien. Kryss denne og følg blåstien videre nordover. Stien går parallelt med veien mot Kokstadvangen, og krysser flere bekkeleier som er kloppet. Følg stien til venstre når du nærmer deg Kokstadvangen, og følg blåstien til toppen. Da ser du endelig Spikertjern på enden av myra.

Gruvebakkveien til Stråtjern

Parker på Gruvebakkveien inn til bommen ved saueinnhegninga. Derfra følger du veien mot Vangsvangen og snuplassen på Vangsveien (noen kaller denne for Nyveien). Rett nordover går det en sti som du følger i ca to kilometer. Turen går gjennom markas villeste og mest uberørte natur, hvor mulighetene for en skikkelig naturopplevelse er absolutt til stede.

Gjerdrumsgjermenningen – Kirkebygjermenningen - Smalgjermenningen

Parker på innerste parkeringsplass på Gjermenningsveien. Følg stien nordover over Gjermåa til Gjerdrumsgjermenningen. Følg stien over brua, og følg blåstien nord-vestover mot Kirkebygjermenningen. Turen går langs Gjerdrumsgjemenningen i fantastisk natur og ender ved Steinkistedemningen på Kirkebygjermenningen. Følg stien videre langs dette flotte vannet som ligger idyllisk til i flott åpen furuskog. Mange har denne turen som årets turopplevelse. På enden av dette vannet følger Smalgjermenningen. Her er en fantastisk flott leirplass.

Indrefileten

Tilslutt en opplevelse for alle stisykkelentusiaster. Denne turen går på godt preparerte stier fra Gjerdrumsalmenninga og ned til Solberg på Skedsmosida. Parker på enden av Busterudveien og følg blåstien i retning Busterudvangen. Etter ca 500 meter ta blåstien til venstre sørover. Du kommer inn i et parti som er dårlig merket, men hold deg i retning av skogkanten over et hogstfelt så finner du igjen blåstien sørover. Kos deg på et krevende, men meget morsomt parti ned mot Rundtjern. Fortsett videre sørover og følg blåstien. Hold til høyre retning Nittedal. Stien går slakt nedover i fire kilometer i meget flott terreng. Stiene er ypperlige og overkommerlig for de fleste. Turen ender på Solberg hvor du har mange alternativer hjem, blant annet Raumerittrasseen over Ringdalskoja.

Setervanger

Det eksisterer fremdeles en del gamle setervanger i Gjerdrum. de aller fleste gårdene i Gjerdrum hadde seter i allmenninga. Denne seterdriften var knyttet til bruksretten på den enkelte gård, men det var ofte flere fårder som hadde felles seter. Seterdrifta opphørte på slutten av 1800- tallet, og den siste setra som var i drift, var Kogstadvangen.

Det er i alt 30 gamle setervanger, og de har navn etter hvilken gård som hadde seter der, selv om det finnes enkelte unntak. Busterudvangen er ett av unntakene, og denne setra skal visstnok Olstadgårdene ha benyttet. Enkelte gårder hadde to setrer, en seter nær bygda og en lenger opp i åsen.

Et annet trekk som er gjennomgående, er at gårdene vest i bygda ikke hadde seter i allmenninga. De hadde derimot egen skog som i de fleste tilfeller strakk seg fra gården og opp til allmenningsgrensa. Denne skogen var fra gammelt av inngjerdet, og ble brukt som beite til den enkelte gård. På denne måten fikk disse gårdene, etter lengre tids bruk, også eiendomsretten.

Disse gamle setervangene er fortsatt idylliske plasser i allmenninga, og er kulturminner som bør tas vare på for ettertiden.

Stolpejakt

Stolpejakt med Sprek i Gjerdrum er et folkehelseprosjekt i regi av Gjerdrum Orienteringslag. Det settes ut ca 50 stolper spredt mellom Bekkeberget og Ask sentrum. Stolpene kan du finne ved hjelp av appen "Stolpejakten", du kan hente kart i kommunens servicesenter eller utvalgste steder i handelsstanden på Ask.

Du finner ytterligerer informasjon på Sprek i Gjerdrum

Turorientering

Gjerdrum Orienteringslag har poster ute i skogen i sommerhalvåret. Tidspunkt, tempo og turlengde bestemmer du selv. Postene er merket slik at det er enkelt å ta seg fram.

Du kan lese mer om dette på Gjerdrum Orienteringslag sine hjemmesider.

Vinter

Vinter i Gjerdrum betyr stort sett mye snø i marka, og du vil kunne boltre deg i langstrakte skiløyper, eller suse nedover Kniplia på slalomski eller snowboard. Det finnes flere hytter som holder åpent vinterstid med salg av drikke, sjokolade m.m.

Alpint, langrenn og lysløyper

Kniplia Alpinsenter

Skisenter og aktivitetspark for barn/ungdom og "voksen ungdom" i Gjerdrum Kommune. Åpen varmestue med kiosksalg når bakken er åpen.

Følg Kniplia Alpinsenter på Facebook.

Skiløyper og lysløype

Gjerdrum er ei snørik bygd, noe som gjør marka til et yndet mål for skiløpere. Du finner både lysløype og et fint utgangspunkt til et langstrakt løypenett.

Vi har en lysløype i Gjerdrum på 5 km.

Skiforeningen har også mange fine turforslag som inkluderer Gjerdrums løypenett:

Stuer i marka

Du kan også bruke markadatabasen til å finne hvilke stuer som har servering og overnatting i Romeriksåsen.