Vi fremmer demokrati, trivsel og vekst med ny kommunikasjonsstrategi
Gjerdrum kommune har vedtatt en ny kommunikasjonsstrategi som skal gjelde frem til 2027. Strategien setter tydelige mål for hvordan kommunen skal kommunisere med innbyggere, ansatte og næringsliv. Målet er å gjøre Gjerdrum til en mer attraktiv kommune, både å bo i og å drive virksomhet i.
Sist oppdatert: 09.10.2025 13:05 | Publisert: 02.10.2025 11:55:47
Gjerdrum kommunes nye kommunikasjonsstrategi skal fremme demokrati, trivsel og vekst. Strategien ble politisk vedtatt i september 2025. Her fra et tidligere kommunestyremøte.
Foto: Benedicte Nylund
Tre mål – én retning
Den nye strategien bygger på tre overordnede mål:
1. Et aktivt demokrati gjennom åpenhet og tillit
Kommunen skal være en tydelig og tilgjengelig aktør i lokalsamfunnet. Ved å styrke offentligheten og legge til rette for innsyn, skal innbyggerne få bedre mulighet til å delta i beslutningsprosesser og følge med på hva som skjer i kommunen. Dette skal også bidra til et positivt omdømme og gjøre Gjerdrum til en attraktiv arbeidsplass.
2. Engasjerte ansatte gjennom god internkommunikasjon
Kommunen satser på åpen og involverende kommunikasjon internt. Ved å sikre at ansatte får relevant og oppdatert informasjon, ønsker man å øke trivselen og redusere turnover. Strategien legger vekt på transparens og dialog, og skal bidra til et mer sammensveiset og motivert arbeidsmiljø.
3. Samfunns- og næringsutvikling gjennom strategisk kommunikasjon
Kommunikasjon skal brukes aktivt som et verktøy for å nå mål innen samfunnsutvikling og næringsliv. Ved å synliggjøre muligheter og styrker i kommunen, håper man å tiltrekke nye innbyggere og næringsdrivende. Strategien peker på behovet for bedre informasjon om etablering av bedrifter og tilgjengelige boliger – områder som tidligere har vært utfordrende.
Målrettet og moderne
Strategien ble enstemmig vedtatt av kommunestyret 18. september 2025, (sak 25/106). Vi har kartlagt hvilke grupper som nås best med dagens kommunikasjon. Godt voksne kvinner er lettest å nå, mens ungdom, menn og eldre er mer utfordrende. Strategien legger opp til testing av nye kanaler og målrettet informasjon for å nå bredere ut. Digitale kanaler prioriteres, men vi fortsetter med enkelte trykksaker og for eksempel folkemøter for å nå ulike målgrupper.
Fra ord til handling
Kommunen har allerede gjennomført en kommunikasjonsundersøkelse i 2025, og vil følge opp med årlige målinger for å tilpasse strategien. Det er også identifisert enkelte sårbarheter som skal styrkes for å sikre kontinuitet og kvalitet i kommunikasjonen.
Med denne strategien tar Gjerdrum kommune et tydelig steg mot en mer åpen, engasjerende og utviklingsorientert fremtid – der kommunikasjon er nøkkelen til tillit, trivsel og vekst.
Her kan du lese hele kommunikasjonsstrategien (Acos Websak)