test

Kunstig intelligens i tjenestene

Kunstig intelligens (KI) har på kort tid gjort sitt inntog i kommune-Norge. I Gjerdrum kommune bruker vi teknologien for å lage turnuser for helsepersonell og å sortere e-poster i postmottaket.

Sist oppdatert: 23.12.2024 10:30 | Publisert: 23.12.2024 10:30:14

Anne-Guro Høye Strøm med pc

Kommunalsjef for helse, mestring og omsorg i Gjerdrum kommune, Anne-Guro Høye Strøm, forteller at den sparte tiden brukes til å utvikle helsetjenestene.

Foto: Benedicte Nylund

Gjerdrum kommune bruker kunstig intelligens for å gi bedre tjenester til innbyggerne

Turnusplanlegging er ofte tidkrevende og komplisert, spesielt når man skal ta hensyn til ansattes ønsker, ferie og arbeidstidslover. KI kan automatisere store deler av denne prosessen, noe som sparer tid for både ledelse og ansatte.

Maja Berntzen er hovedtillitsvalgt for Norsk Sykepleierforbund (NSF) i Gjerdrum. Hun forteller at Gjerdrum kommune er blant de første til å bruke KI for å lage turnus.

– Erfaringene så lagt er veldig positive. Før kunne man bruke lang tid, opptil flere uker, på å legge en tolv ukers turnus. Nå gjøres det på kun et par dager, sier hun.

Maja Berntzen

Økt medarbeidertilfredshet

KI kan ta hensyn til medarbeidernes ønsker, som ønsket vakttid og ferieperioder. Ved å tilpasse turnusen etter individuelle behov, kan det bidra til økt tilfredshet og redusert sykefravær.

Kommunalsjef for helse, mestring og omsorg i Gjerdrum kommune, Anne-Guro Høye Strøm, forteller at den sparte tiden brukes til å utvikle helsetjenestene.

– På denne måten kan vi bruke de ansattes tid og kompetanse på brukerne våre, og det er bedre enn å bruke tiden på å lage turnus, sier hun.

Manuell turnusplanlegging kan føre til feil, som overarbeidede ansatte eller manglende dekning på kritiske tider. KI kan forutse og unngå slike problemer ved å kontinuerlig overvåke og justere turnusen.

Bedre arbeidsmiljø og pasientsikkerhet

En godt planlagt turnus sikrer at helsepersonell beholder energien, noe som er viktig både for arbeidsmiljøet og pasientsikkerheten. KI kan bidra til å balansere arbeidsbelastningen og gi nok hvile til de ansatte, som igjen kan redusere risikoen for feil og forbedre kvaliteten på omsorgen. 

Kunstig intelligens i postmottaket

Det er ikke bare helsesektoren som drar nytte av kunstig intelligens i Gjerdrum kommune. Vi bruker også kunstig intelligens (KI) for å gi innbyggerne raskere og bedre dokumentbehandling. Nå utvider vi samarbeidet til arkivtjenestene i to nabokommuner.

Fire nøkkelpersoner i jobben med å automatisere postmottaket er bak fra venstre HR-sjef May Borgan, digitaliseringsrådgiver Britt Richardsen, kommunedirektør Daniel Berg-Hansen og arkivleder Marian Varadi (foran).

Ny teknologi for smartere tjenester

Kommunen har effektivisert dokumenthåndtering ved hjelp av KI, noe som reduserer feil og frigjør tid for ansatte. Automatiserte prosesser håndterer oppgaver som e-postsortering med 90 prosent nøyaktighet, noe som gir bedre svar til innbyggerne.

Betydelige resultater

Effekten er tydelig. Kommunen har spart 1,7 årsverk, og ansatte opplever en enklere hverdag. Teknologien gir innbyggerne raskere og mer presise tjenester.

Veien vider

Fra nyttår skal Gjerdrums arkivtjeneste også dekke Nannestad og Hurdal kommune, og det er planer om videre utvikling ved hjelp av KI-teknologien. Målet er å vise hva som er mulig med effektiv digitalisering i kommunesektoren.

Bildet: Fire nøkkelpersoner i jobben med å automatisere postmottaket er bak fra venstre HR-sjef May Borgan, digitaliseringsrådgiver Britt Richardsen, kommunedirektør Daniel Berg-Hansen og arkivleder Marian Varadi (foran).